RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Tarikh : 20 Julai 2012
Masa : 8.00
pagi – 9.00 pagi ( 60 minit )
Tahun : 4
Al-Bukhari
Bilangan Murid : 24
orang
Tema : Alam
Sekitar
Hasil Pembelajaran :
Fokus
Utama :
5.2 Membaca kuat teks dengan sebutan dan
intonasi yang betul, lancar dan
memahami perkara yang dibaca .
Aras 1 ( i )
Membaca
lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.
Fokus
Sampingan :
8.1 Membina dan menulis perkataan,ayat
tunggal dan ayat majmuk. .
Aras 1 ( i )
Menulis
perkataan dan pelbagai jenis ayat.
Objektif :
Pada akhir Pengajaran dan
Pembelajaran murid dapat :
i.
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
ii.
Membina 5 ayat lengkap dengan menggunakan
kata kerja yang terdapat dalam gambar.
Kemahiran
Bahasa :
Membaca dan menulis
Sistem
bahasa :
i.
Tatabahasa – kata ganda, kata kerja,
ii.
Sebutan dan intonasi
iii.
Pengisian kurikulum
:
i.
Ilmu ~ Sains, Kajian Tempatan, Pendidikan Muzik
ii.
Nilai ~
Kesyukuran, kasih sayang, baik hati dan kerjasama
iii.
Kemahiran Bernilai Tambah :
~ Belajar Cara Belajar
~ Kemahiran Berfikir
~ Pembelajaran Kontekstual –
Lawatan ke Zoo Negara
~ Kecerdasan pelbagai - verbal
linguistik, kinestetik, muzik dan interpersonal
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid
pernah melihat haiwan da mengetaui mengenai haiwan sama ada melalui majalah,
televisyen, melayari internet atau melihat sendiri di zoo.
Bahan Bantu Mengajar :
~ Lagu
“Satu Hari di Taman Haiwan’’, lembaran kerja, gambar tunggal,
Petikan teks “Lawatan ke Zoo Negara”
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
P & P
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5
minit)
|
1. Memperdengarkan Lagu “Satu
Hari di Taman Haiwan’’
|
1. Murid diperdengarkan Lagu “Satu Hari di Taman Haiwan’’
2. Guru meminta murid menyebut nama
haiwan yang di paparkan pada slaid.
3. Guru memperdengarkan beberapa bunyi
binatang.
4. Murid meniru kembali bunyi yang
diperdengarkan dan menyebut nama binatan.
5. Guru mengaitkan aktviti tersebut
dengan isi pelajaran.
|
BBM: Lagu
“Satu Hari di Taman Haiwan’’
Nilai
: kasih sayang
KBT
:
Interpersonal
KP:
Muzik
Ilmu
: Pendidikan muzik
|
Langkah 1
(15 minit)
|
1.Membaca
petikan “Lawatan
ke Zoo Negara”
2. Menjawab soalan pemahaman
|
1.
Wakil
murid diminta membaca petikan yang terdapat
pada slaid dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
2.
Murid
lain dikehendaki mendengar dengan teliti.
3.
Murid
di paparkan slaid soalan pemahaman
4.
Murid
ke hadapan untuk klik pada slaid powerpoint bagi memilih jawapan yang
bertepatan dengan soalan.
5.
Guru
dan murid berbincang jawapan yang betul.
6.
Guru
membetulkan kesilapan
|
BBM: Petikan “Lawatan ke Zoo Negara”
Nilai
: Bekerjasama,kesyukuran
KBT
:
Interpersonal
KP:
Muzik
Ilmu
:
Pendidikan
muzik.Kajian Tempatan.
|
Langkah 2
(20 minit)
|
1. Penerangan tentang ayat tunggal /
ayat majmuk beserta contoh.
2. Membina ayat tunggal/majmuk
|
1. Murid diberi penerangan tentang ayat
tunggal dan ayat majmuk
2. Murid dipaparkan beberapa contoh
ayat tunggal dan ayat majmuk pada
slaid dan murid membacanya.
3. Murid dipaparkan slaid kata kerja yang terdapat dalam petikan.
4. Murid menyebut perkataan tersebut
dengan jelas
5. Murid berbincang dan membina ayat majmuk dan ayat tunggal daripada
perkataan-perkataan yang dipaparkan pada slaid.
6. Murid membacakan ayat yang telah
dibina
7. Guru membetulkan kesilapan murid.
|
BBM: slaid contohayat tunggal dan ayat majmuk
Nilai
: kerjasama
KBT
:
Interpersonal
KP:
Verbal linguistik, interpersonal
Ilmu
: Pendidikan muzik
|
Langkah 3
(15 minit)
|
1. Penerangan dan contoh mengenai kata
kerja
2. Menyebut dan menyenaraikan 10 kata
kerja dalam gambar tunggal.
3. Membina 5 ayat lengkap daripada
gambar tunggal
|
1. Murid diberi penerangan mengenai kata
kerja.
2. Murid dipaparkan slaid beberapa
contoh kata kerja dan ayat bagi kata kerja.
3. Murid diminta untuk menyebut dan menyenaraikan
10 kata kerja berdasarkan gambar yang ditayangkan melalui slaid “power point”
4. Murid diminta memilih 5 daripada
kata kerja yang disenaraikan dan membina ayat lengkap dengan menggunakan kata
kerja tersebut .
5. Guru membetulkan kesilapan murid.
|
BBM:
Gambar
Tunggal
KP:
Interpersonal,
verbal linguistik
Ilmu
: Kajian Tempatan
KP
:
Interpersonal
Nilai
: Bekerjasama
|
Penutup
(5 minit)
|
1. Penerapan nilai murni
2. Nyanyian lagu “Nasyid Haiwan” beramai-ramai sambil bertepuk tangan dan goyangkan
badan.
|
1. Murid diterapkan nilai-nilai
murni yang terdapat dalam petikan
2. Murid menyanyikan lagu “Nasyid Haiwan ‘’ sambil goyangkan
badan dan bertepuk tangan.
|
BBM: Lagu
“Nasyid Haiwan’’
Nilai
: kasih sayang
KBT
:
Interpersonal,
kinestetik
KP:
Muzik
Ilmu
: Pendidikan muzik
|